Wróć

Wywiad z kierowcą Arturem Krysztkowiczem

Kierowca zawodowy prowadzi ciężarówkę

Wywiad z kierowcą Arturem Krysztkowiczem, laureatem trzeciej edycji „Autostrada Nagród”, który wygrał voucher na opony o wartości 3000 zł. Na co dzień pracuje w dużej firmie transportowej, zatrudniającej około 50 kierowców zawodowych. Rozmawiał Artur Ryszka, Szef Sprzedaży i Rozwoju Biznesu w Delivry.

kierowca zawodowy w ciężarówce trzyma voucher z nagrodą.

Sytuacja kierowców zawodowych w czasie pandemii COVID-19 

Artur Ryszka:  Dzień dobry, rozmawiamy w nietypowych czasach. Jak wygląda sytuacja w Pana zawodzie w czasie epidemii Covidu?

Artur Krysztkowicz: Wiele zależy od wytycznych w zakładach. Większość wprowadziła dodatkowe obostrzenia oraz punkty gdzie można zdezynfekować ręce. Dawniej firmy chciały, żeby kierowcy rozładowywali dodatkowo dostawę, jednak teraz, póki co, angażują do tego swoich pracowników i nie wpuszczają kierowców do środka. Z pewnością jednak, gdy sytuacja z Covide’m się uspokoi, znów każą nam wykonywać tą dodatkową pracę, która do nas nie należy.

Artur Ryszka: Czy boi się Pan o swoje zdrowie?

Artur Krysztkowicz: Tak, zdaję sobie sprawę, że wszyscy jesteśmy narażeni na zachorowanie, ale przemierzając na co dzień tyle kilometrów, czuję się bardziej zagrożony. Ostatnio, używam również aplikacji, wprowadzonej przez jedną z firm produkcyjnych, której ładunki obsługuję. Została opracowana w czasie pandemii, żeby ograniczyć kontakt bezpośredni między pracownikami. Dzięki niej wiem o której mam stawić się na załadunek i pod którą rampę podjechać. To naprawdę jedna z nielicznych firm myślących o swoich pracownikach i ludziach którzy dla niej pracują. Nawet my kierowcy, dostajemy tam za każdym razem dobre maseczki oraz płyn do dezynfekcji, widać, że o nas dbają. Na przykład, nie ma tam też problemów z skorzystaniem z toalet, w odróżnieniu od innych zakładów.

Nowe technologie w zawodzie kierowcy

Artur Ryszka: Jak Pan sądzi, dlaczego na rynku transportowym w Polsce jest coraz mniej kierowców ciężarówek?

Artur Krysztkowicz: Moim zdaniem w wyniku tego, że zmniejszyło się bezrobocie, a to nie jest wbrew pozorom lekki zawód. Chociażby ze względu na ilość godzin pracy. W innych branżach zazwyczaj pracuje się osiem godzin. Ja natomiast pracuję po kilkanaście godzin dziennie, w dzień oraz w nocy, bywa naprawdę ciężko. Niestety, w związku z tym nie mogę wracać codziennie do domu. Nieraz, nie widuję rodziny tygodniami.

Artur Ryszka: Wspomniał Pan wcześniej, że używa aplikacji, czyli to jednak mit, że kierowcy używają smartfonów?

Artur Krysztkowicz: Tak, oczywiście. Nowe technologie bardzo ułatwiają pracę. Korzystam z map, dzięki czemu jest łatwiej niż w poprzednich latach dotrzeć na miejsce rozładunku. Aktualnie mamy dostęp do coraz większych ułatwień, powstają dokładniejsze mapy, ale CB radio ciągle jest niezastąpione, mimo, że zakazują go używać w kolejnych krajach na Zachodzie. Jest ważne, ponieważ wspomaga kierowców w komunikacji między sobą, gdyby była jedna dedykowana aplikacja do komunikacji z kierowcami ale również do kontaktu z załadowcami, żeby dowiedzieć się czy mogę przyjechać na załadunek, czy nie będzie kolejek, to byłbym nią zainteresowany. Nie wiem jak starsi kierowcy, ale ja chciałbym z takiej korzystać.

kierowca i szef sprzedaży stoją nocą przed samochodem ciężarowym w porcie Radomsko
Pan Artur Krysztkowicz otrzymuje voucher na opony o wartości 3000 zł

Społeczność kierowców i warunki pracy

Artur Ryszka: Czy czuje się pan częścią społeczności kierowców?

Artur Krysztkowicz: Myślę, że tak. Może w dzisiejszych czasach jest z tym trochę trudniej, ale solidaryzujemy się. W razie kłopotów na drodze często się zatrzymujemy i oferujemy pomoc. Utrzymujemy kontakt z pracownikami z firmy również poza pracą. Nie mamy swoich przedstawicieli, są influencerzy, ale nie mówią o wszystkim co się dzieje w naszym zawodzie.

Artur Ryszka: Czy uważa Pan, że jesteście szanowani na rynku?

Artur Krysztkowicz: Nie, szczególnie łatwo to zauważyć w miejscach załadunku. Magazynierzy pracują w określonych godzinach i ustawiają pracę tak pod siebie, żeby skończyć w określonej porze. Dzieje się to naszym kosztem, my często nie mogąc się rozładować, nie wracamy do domu nawet na weekendy.

Artur Ryszka: Czy Pański zwierzchnik wysyła Pana na szkolenia, wymaga dodatkowych certyfikatów?

Artur Krysztkowicz: Nie, jedynie przechodziłem kurs ekonomicznej jazdy tzw. ecodriving, ale z tego co wiem, to ze względu na to, że pracuję w dużej firmie i ona o to zadbała, takie szkolenia nie są standardem.

Artur Ryszka: Jakie zlecenia chce Pan realizować, a których nie?

Artur Krysztkowicz: Cenię sobie mój czas. Im więcej jeżdżę tym więcej zarabiam. Mogę podać przykład, jak w wyniku naszych skarg do szefa, udało się przekonać jednego z klientów, który zawsze kazał nam ładować towary, na naczepę. Wcześniej nie byliśmy za to opłacani, a po interwencji  przyznał nam dodatkową premię. Jeżeli mam pracować dodatkowo, to chciałbym być za to opłacany.

Artur Ryszka: Czy mógłby Pan podsumować co jest najważniejsze poza ekonomicznym aspektem w byciu kierowcą zawodowym?

Artur Krysztkowicz:  To specyficzny zawód, jak już wspomniałem największym minusem dla mnie jest to, że nie ma mnie na co dzień w domu. To ogromne wyrzeczenie, niemniej lubię swoją pracę, nikt nie stoi mi nad głową, nie jestem tak bardzo kontrolowany jak w poprzednich miejscach pracy.

Artur Ryszka: Dziękuję w takim razie, życzę udanych frachtów, stabilnej pracy oraz jak najczęstszych wizyt w domu.

Artur Krysztkowicz: Dziękuję.

 

ciezarowka

Dowiedz się więcej o konkursie „Autostrada Nagród”, klinkij: https://delivry.pl/konkurs/

Ściągnij aplikację dla kierowców zawodowych i dołącz do gryhttps://play.google.com/store/apps/details?id=pl.delivry

Zobacz pozostałych zwycięzców i polub nas na Facebooku aby być na bieżąco z nowinkami od Delivry: https://www.facebook.com/delivry.polska

Inne aktualności

Jak zwiększyć dostępność kierowców i zachęcić ich do wykonywania zleceń transportowych?

Najefektywniej osiągniemy ten cel poprzez grywalizację, czyli wykorzystując mechanizmy znane z gier...
Czytaj dalej

Marzenie o bazie regularnych kierowców jest na wyciągnięcie ręki. Zobacz, z jakich narzędzi skorzystać

O czym marzą producenci i dystrybutorzy, operatorzy logistyczni? O świecie, w którym...
Czytaj dalej

Transformacja cyfrowa w transporcie, czyli jak zwiększyć zaangażowanie kierowcy w wykorzystanie telematyki

Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie systemów telematycznych, np. od naszego...
Czytaj dalej
Pokaż więcej