Wróć

Wywiad z kierowcą Arturem Krysztkowiczem

Kierowca zawodowy prowadzi ciężarówkę

Wywiad z kierowcą Arturem Krysztkowiczem, laureatem trzeciej edycji „Autostrada Nagród”, który wygrał voucher na opony o wartości 3000 zł. Na co dzień pracuje w dużej firmie transportowej, zatrudniającej około 50 kierowców zawodowych. Rozmawiał Artur Ryszka, Szef Sprzedaży i Rozwoju Biznesu w Delivry.

kierowca zawodowy w ciężarówce trzyma voucher z nagrodą.

Sytuacja kierowców zawodowych w czasie pandemii COVID-19 

Artur Ryszka:  Dzień dobry, rozmawiamy w nietypowych czasach. Jak wygląda sytuacja w Pana zawodzie w czasie epidemii Covidu?

Artur Krysztkowicz: Wiele zależy od wytycznych w zakładach. Większość wprowadziła dodatkowe obostrzenia oraz punkty gdzie można zdezynfekować ręce. Dawniej firmy chciały, żeby kierowcy rozładowywali dodatkowo dostawę, jednak teraz, póki co, angażują do tego swoich pracowników i nie wpuszczają kierowców do środka. Z pewnością jednak, gdy sytuacja z Covide’m się uspokoi, znów każą nam wykonywać tą dodatkową pracę, która do nas nie należy.

Artur Ryszka: Czy boi się Pan o swoje zdrowie?

Artur Krysztkowicz: Tak, zdaję sobie sprawę, że wszyscy jesteśmy narażeni na zachorowanie, ale przemierzając na co dzień tyle kilometrów, czuję się bardziej zagrożony. Ostatnio, używam również aplikacji, wprowadzonej przez jedną z firm produkcyjnych, której ładunki obsługuję. Została opracowana w czasie pandemii, żeby ograniczyć kontakt bezpośredni między pracownikami. Dzięki niej wiem o której mam stawić się na załadunek i pod którą rampę podjechać. To naprawdę jedna z nielicznych firm myślących o swoich pracownikach i ludziach którzy dla niej pracują. Nawet my kierowcy, dostajemy tam za każdym razem dobre maseczki oraz płyn do dezynfekcji, widać, że o nas dbają. Na przykład, nie ma tam też problemów z skorzystaniem z toalet, w odróżnieniu od innych zakładów.

Nowe technologie w zawodzie kierowcy

Artur Ryszka: Jak Pan sądzi, dlaczego na rynku transportowym w Polsce jest coraz mniej kierowców ciężarówek?

Artur Krysztkowicz: Moim zdaniem w wyniku tego, że zmniejszyło się bezrobocie, a to nie jest wbrew pozorom lekki zawód. Chociażby ze względu na ilość godzin pracy. W innych branżach zazwyczaj pracuje się osiem godzin. Ja natomiast pracuję po kilkanaście godzin dziennie, w dzień oraz w nocy, bywa naprawdę ciężko. Niestety, w związku z tym nie mogę wracać codziennie do domu. Nieraz, nie widuję rodziny tygodniami.

Artur Ryszka: Wspomniał Pan wcześniej, że używa aplikacji, czyli to jednak mit, że kierowcy używają smartfonów?

Artur Krysztkowicz: Tak, oczywiście. Nowe technologie bardzo ułatwiają pracę. Korzystam z map, dzięki czemu jest łatwiej niż w poprzednich latach dotrzeć na miejsce rozładunku. Aktualnie mamy dostęp do coraz większych ułatwień, powstają dokładniejsze mapy, ale CB radio ciągle jest niezastąpione, mimo, że zakazują go używać w kolejnych krajach na Zachodzie. Jest ważne, ponieważ wspomaga kierowców w komunikacji między sobą, gdyby była jedna dedykowana aplikacja do komunikacji z kierowcami ale również do kontaktu z załadowcami, żeby dowiedzieć się czy mogę przyjechać na załadunek, czy nie będzie kolejek, to byłbym nią zainteresowany. Nie wiem jak starsi kierowcy, ale ja chciałbym z takiej korzystać.

kierowca i szef sprzedaży stoją nocą przed samochodem ciężarowym w porcie Radomsko
Pan Artur Krysztkowicz otrzymuje voucher na opony o wartości 3000 zł

Społeczność kierowców i warunki pracy

Artur Ryszka: Czy czuje się pan częścią społeczności kierowców?

Artur Krysztkowicz: Myślę, że tak. Może w dzisiejszych czasach jest z tym trochę trudniej, ale solidaryzujemy się. W razie kłopotów na drodze często się zatrzymujemy i oferujemy pomoc. Utrzymujemy kontakt z pracownikami z firmy również poza pracą. Nie mamy swoich przedstawicieli, są influencerzy, ale nie mówią o wszystkim co się dzieje w naszym zawodzie.

Artur Ryszka: Czy uważa Pan, że jesteście szanowani na rynku?

Artur Krysztkowicz: Nie, szczególnie łatwo to zauważyć w miejscach załadunku. Magazynierzy pracują w określonych godzinach i ustawiają pracę tak pod siebie, żeby skończyć w określonej porze. Dzieje się to naszym kosztem, my często nie mogąc się rozładować, nie wracamy do domu nawet na weekendy.

Artur Ryszka: Czy Pański zwierzchnik wysyła Pana na szkolenia, wymaga dodatkowych certyfikatów?

Artur Krysztkowicz: Nie, jedynie przechodziłem kurs ekonomicznej jazdy tzw. ecodriving, ale z tego co wiem, to ze względu na to, że pracuję w dużej firmie i ona o to zadbała, takie szkolenia nie są standardem.

Artur Ryszka: Jakie zlecenia chce Pan realizować, a których nie?

Artur Krysztkowicz: Cenię sobie mój czas. Im więcej jeżdżę tym więcej zarabiam. Mogę podać przykład, jak w wyniku naszych skarg do szefa, udało się przekonać jednego z klientów, który zawsze kazał nam ładować towary, na naczepę. Wcześniej nie byliśmy za to opłacani, a po interwencji  przyznał nam dodatkową premię. Jeżeli mam pracować dodatkowo, to chciałbym być za to opłacany.

Artur Ryszka: Czy mógłby Pan podsumować co jest najważniejsze poza ekonomicznym aspektem w byciu kierowcą zawodowym?

Artur Krysztkowicz:  To specyficzny zawód, jak już wspomniałem największym minusem dla mnie jest to, że nie ma mnie na co dzień w domu. To ogromne wyrzeczenie, niemniej lubię swoją pracę, nikt nie stoi mi nad głową, nie jestem tak bardzo kontrolowany jak w poprzednich miejscach pracy.

Artur Ryszka: Dziękuję w takim razie, życzę udanych frachtów, stabilnej pracy oraz jak najczęstszych wizyt w domu.

Artur Krysztkowicz: Dziękuję.

 

ciezarowka

Dowiedz się więcej o konkursie „Autostrada Nagród”, klinkij: https://delivry.pl/konkurs/

Ściągnij aplikację dla kierowców zawodowych i dołącz do gryhttps://play.google.com/store/apps/details?id=pl.delivry

Zobacz pozostałych zwycięzców i polub nas na Facebooku aby być na bieżąco z nowinkami od Delivry: https://www.facebook.com/delivry.polska

Inne aktualności

Transformacja cyfrowa w transporcie, czyli jak zwiększyć zaangażowanie kierowcy w wykorzystanie telematyki

Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie systemów telematycznych, np. od naszego...
Czytaj dalej

Wywiad z kierowcą Pawłem Paszkowskim

Wywiad z kierowcą cysterny Pawłem Paszkowskim – laureatem kolejnej edycji konkursu „Autostrada...
Czytaj dalej

Delivry rozwiązuje problem niedoboru kierowców na rynku przewozu towarów

Delivry to pierwszy, otwarty program benefitowy dla kierowców zawodowych, dzięki któremu firmy...
Czytaj dalej
Pokaż więcej